Sånt här irriterar mig! (+ svar till Anonym)

Loggar in på bloggen nu efter att ha varit i Ålesund sedan i tisdags, och möts av en jäkligt trist kommentar. I vanliga fall brukar jag inte publicera kommentarer från de som är anonyma, men jag vill inte bli påhoppad och kallad lögnare utan att få svara för mig.




1. Sen när finns det inte uskor i Norge? Det yrket finns visst i Norge, med den skillnaden att det självklart inte heter "undersköterska" som det gör här i Sverige. I Norge heter det "hjelpepleier", och utbildningen är likvärdig vår svenska undersköterske-utbildning.
Det är ungefär samma sak som att säga att det inte finns sjuksköterskor eller läkare i vare sig Norge, USA eller övriga världen. Det "finns inte" sjuksköterskor i Norge, för de går under benämningen sykepleier. Det finns heller inte läkare i Norge, för det går under benämningen lege. Förstår du mitt resonemang?

Och dessutom är det väl knappast någon nyhet att Många uskor (och ssk för den delen) åker över till Norge för att jobba? Det är inte direkt ovanligt. I den kommunen jag jobbar finns det en hel hög med svenskor (både usk och ssk) som jobbar. I Norge kallas vi för hjelpepleier och sykepleier, och vi har precis samma kunskap och utbildning som de norska har.

2. Kan hända att man får, men HÄR där JAG jobbar har vi inga delegeringar. Jag om någon bör väl veta det, som faktiskt jobbar här? Första dagen jag kom innanför dörren fick jag ge insulin och mediciner till människor jag aldrig träffat. Utan att någon ens överhuvudtaget frågat om jag gjort det förr, om jag vet hur jag använder en insulinpenna osv osv.

Sen vet jag självklart inte hur det funkar på andra ställen i Norge, men här i Flora Kommune funkar det inte så. Här gör vi allt, från dag ett. Sen är jag självklart inte så dum att jag springer iväg och gör saker jag inte vet hur de ska göras, då frågar jag.

Ber om ursäkt om jag var otydlig i mitt inlägg i undersköterske-tråden på FL. Jag menade självklart inte att dra hela Norge "över en kam", för jag kan omöjligt veta hur det det fungerar i resten av Norge. Men faktum är att så funkar det här, och jag har ingen anledning att ljuga om det. Kanske bör du komma hit och se för dig själv?





------------------

Summa summarum: Jag vet inte vem du är, och jag har absolut ingen aning om varför du "hoppar på mig" och påstår att jag ljuger om mitt jobb. Vad har jag för anledning att göra det?

Jag trivs med att vara undersköterska här i Florö, och är glad över att faktiskt få använda mig av min utbildning på ett sätt jag inte fick göra hemma i Bispgården.

Så, Anonym, har du något mer att påpeka? Var jag otydlig på något sätt?



Usch, vad irriterad jag blir på sånt här. Och det lustiga är ju, att så fort någon har en negativ kommentar så är dom anonyma. Vågar man inte stå för vem man är och vad man säger/tänker/tycker?


 


Såhär tycker vi
Postat av: Denise

Det bara sprutar avundsjuka av det där anonyma inlägget. Så typiskt att inte alla kan stå för vem de är o vad dom tycker!

2009-10-30 @ 10:26:19
Postat av: martina

så ledsamt med människor som öppnar käften men inte vet ett skit om vad dom pratar om...

2009-10-30 @ 10:53:58
URL: http://annamartina.wblogg.se
Postat av: Anonym

I norge har de inte usk så sluta hävda det! De har istället hjelpepleier, omsorgsarbetare & fagarbetare.

Och delegering har alla, annars bryter ditt ställe mot lagen.

2009-10-30 @ 11:00:11
Postat av: Sandra

Är man så feg att man inte kan stå för sina åsikter så ska man bara knipa käft.

Svartsjuka/avundsjuka.. Okunnighet/dumhet och omogenhet.. Är vad som osar om denna anonyma person..



Man ska inte uttala sig och slå ner på någon utan att veta alla fakta..



Löjligt!



Förstår att du blir irriterad.



Hejja dig säger jag!

Kram

2009-10-30 @ 11:01:58
URL: http://sandrabergvall.blogg.se/
Postat av: Anonym

jo de har dessutom assisten i norge med. jag jobbar som fag inom hemtjänsten/sykehjem i norge så jag vet vad jag pratar om. märker att du inte har någon koll alls...

2009-10-30 @ 11:06:45
Postat av: Therese

Som det verkar de ju vara någon som upperbarligen är VÄLDIGT intresserad av vad du sysslar med, eftersom den kollar både i fl och bloggen. då lägger man ju ner lite tid också. Är du utbildad uska? Men fick inte använda uskkunskaper i b gården?

2009-10-30 @ 11:29:15
Postat av: Paulin

Undra om det är samma person som har kommenterat här nu? Varför vara så feg och vara anonym? Det förstår jag inte. Kan man inte berätta vem man är har man ingenting att säga.

2009-10-30 @ 13:14:17
URL: http://pauerlajn.blogg.se/
Postat av: Nina

Du anonym som skrivit "I norge har de inte usk så sluta hävda det! De har istället hjelpepleier, omsorgsarbetare & fagarbetare.

Och delegering har alla, annars bryter ditt ställe mot lagen." Är du inte läskunnig eller? Hon har ju klart och tydligt skrivit sin förklaring i bloggen så läs där istället för att tjafsa.



Varför hakar du upp dig så, du beter dig som att uska är något fantastiskt som folk till och med är villiga att ljuga för att framstå som. Kom ned på jorden, så anmärkningsvärt är inte vårt jobb.



//Också uska

2009-10-30 @ 16:13:54
Postat av: Martin

For og si da rett ut!!!

Eg blei rett irritert over og lese Anonym sin kommentar. Snakk om "flise spikkeri" på ka vi kalla di forskjellige yrkene i Norge.

Bare til en Liten opplysning.....

D e mulig og utdanne seg til lege og sjukepleier i POLEN for og anvende kunnskapene og YRKESPRAKSISEN her i NoRgE. Muligens du kan ta den samme utdannelsen i Spania...

Men d e ett eller ant som sie meg att di ikkje ville kalt det "Lege" "läkare" eller "Sjukepleier" "sjuksköterskor" i Spania...

(har ikkje uttalt meg om "hjelpepleier" yrke sia eg ikkje veit udannelse fåreløpet på d i Polen.)

Men Lege e d fult mulig å utdanne seg til i Polen. (Søsteren var der nede i 6 ÅR).

Å=AA

ø=OE

Æ=AE

2009-11-04 @ 19:40:02
URL: http://ziquita.blogg.se/

Så, vad var det då du ville säga?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad tycker du?

Trackback
RSS 2.0