Okej, nu börjar jag bli riktigt less!

Anonym -vem är du, och vad har jag gjort dig? Vad är det som gör att du retar dig så mycket på mig, att du gång efter gång lämnar negativa/trista kommentarer? Jag förstår inte. Jag skriver ett kort inlägg för att visa att jag fortfarande tänker på och saknar min morfar och farmor, och att jag är ledsen över att jag inte är på hemmaplan så jag kan besöka kyrkogården och tända ljus på deras gravar. Till och med detta vrider du till något negativt?


Och så svar till din senaste kommentar; "Ehh... idag är det alla helgens dag = halloween. imorogon den 1 nov är det allhegona då man besöker sina döda nära och kära."



Eftersom jag blir så jäkla less på dig som tydligtvis inte vågar stå för vem du är, så ska jag (återigen) ge svar på tal. Ja, jag har gjort research. Du får försöka dumförklara mig allt vad du kan, men du kommer säkerligen att misslyckas gång efter gång.


Min rubrik "allhelgona" i förra inlägget syftade inte på dagen i sig, utan på HELGEN. Den här helgen kallas för allhelgona helgen, om du missat det. Så till min research då:


* Alla helgons dag, högtid till minne av kyrkans helgon. Den ingår i kyrkoåret, sedan 1953 firad i Sverige den lördag som infaller mellan 31 oktober och 6 november. För den ursprungliga dagen 1 november har namnet allhelgonadagen bibehållits. Under 1900-talet blev det sed i Sverige att tända ljus på gravarna under veckohelgen.  - läs mer här


* I mitten av 1900-talet började det bli vanligare och vanligare att folk tände ljus på gravarna under allhelgonahelgen och då det dessutom fanns en snedfördelning av högtider under året, med för många helgdagar på våren och för få på hösten, så fanns det intresse att åter göra allhelgonadagen till helgdag.

Men istället för 1 november så blev det den lördagen som infaller mellan 31 oktober och 6 november (lördagar var fortfarande arbetsdagar när beslutet togs 1953). Eftersom 1 november fortsatte kallas allhelgonadagen (men inte var helgdag) kallades den nya helgdagen för alla helgons dag. -läs mer här


* Ljus på gravar vid allhelgonahelgen började man med i Stockholm på 1920-talet. Sedan spreds bruket över Sverige och någon gång på 1960-talet blev alla helgons dag den dag då de flesta tände ljus på gravar. - läs mer här


-----------------------


Alltså, Anonym. Det vanligaste här i Sverige är alltså att man tänder ljus på sina nära och käras gravar på alla helgons dag, alltså lördagen mellan 31 oktober och 6 november. Det var igår. Skrattar bäst som skrattar sist...

Så, hoppas informationen var dig matnyttig, Anonym. Kanske var den för svårsmält?


Såhär tycker vi
Postat av: martina

men herregud vad är det för långseg idiot som skriver anonyma kommentarer?! Om man är så feg och inte ens våga berätta vem man är bör man inte ens öppna käften.

2009-11-01 @ 11:50:01
URL: http://annamartina.wblogg.se
Postat av: Eva

10 poäng till dej Linda...den anonyme kanske inte kan läsa riktigt....

Kram

2009-11-01 @ 12:28:34
Postat av: Sandra

Men seriöst? vad är det för ett pucko som sitter och skriver anonyma kommentarer? håller med martina. kan man inte stå för det man säger så ska man bara hålla käft.



Skönt att kunna ge svar på tal iaf ;)

2009-11-01 @ 12:35:49
URL: http://sandrabergvall.blogg.se/
Postat av: Anonym

nej, alla helgons afton var igår (halloween), ALLA HELGONS DAG är IDAG, den 1 nov. IDAG tänder man ljus på graven för att de döda ska hitta hem. igår firade man halloween.

2009-11-01 @ 13:12:26
Postat av: elin

Din subjektiva verklighet är ju alltid verklig för dig! Skit i vad andra ("anonym") tycker, det tar förmodligen mer energi än vad det ger dig.



//elin

2009-11-01 @ 13:43:10
URL: http://elintyrahittarhem.blogspot.com
Postat av: Olof

Haha XD Den där anonym verkar inte riktigt ha alla hästa hemma, men han/hon underhåller i alla fall mej med sina dumma kommentarer. :P

Dessutom är halloween och allhelgona inte samma sak. Långt ifrån.



Nää, pappa var faktiskt förkyld på riktigt idag.

2009-11-01 @ 19:46:19
URL: http://dethararminblogg.blogg.se/
Postat av: sandra

Vore jag du skulle jag totalt bara ignorera, han/hon vinner säkert på att du blir upprörd, folk runt omkring dig vet ju nu att "anonym" tydligen är en idiot ;)

2009-11-12 @ 11:19:04
URL: http://zitu.blogg.se/

Så, vad var det då du ville säga?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad tycker du?

Trackback
RSS 2.0