- Korvgryta a´la mig

Idag tog jag och svängde ihop en korvgryta till middag, och tusan vad gott det vart! Tänkte jag skulle dela med mig till er som vill ha nåt nytt att göra med falukorv istället för den vanliga stekta korven med pärmos eller makaroner, eller korvstroganoff.

Jag vet inte riktigt hur många det räcker till eftersom jag är så dålig på sånt.. men ni får väl gissa er fram! :)

1 falukorv
2 dl cremé fraiche
1½-2 dl mjölk
1-2 tsk sambal oelek
4-5 msk tomatpuré
2 stora morötter
1 burk bambuskott
1 stor lök
Broccoli
Ketchup
Soya

Salt
Peppar
Paprikapulver
Thai-krydda (Kryddhuset, brukar finnas att köpa på Ö&B)


Så här gör du:

1. Börja med att strimla korven i lagoma bitar
2. Grovhacka löken och morötterna
3. Fräs löken och korven tillsammans i grytan samtidigt som du blandar ihop cremé fraiche, mjölk, sambal oelek, soya, ketchup och tomatpuré i en bunke (soyan använder jag för att få lite färg på grytan, så det behövs inte så mycket. Ketchup behövs inte heller så mycket, utan ett par "sprut bara för att få lite mer tomatkaraktär på blandningen).
4. Ångkoka broccolin och morötterna (eller använd dig utav ett vattenbad). När broccolin nästan är klar, häll över morötterna så de blir lite mjuka också Behövs inte så lång tid, kanske 1-2 min.
5.Häll cremé fraiche blandningen över korven och rör om.
6. Tillsätt bambuskotten, broccolin och morötterna.
7. Krydda efter tycke och smak. Låt puttra en stund och smaka sedan av.

Servera med ris.



Såhär tycker vi
Postat av: Martina :D

Duktigt Linda :)

2008-05-27 @ 22:19:25

Så, vad var det då du ville säga?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad tycker du?

Trackback
RSS 2.0