Mycket att ta igen

Hur mycket jag än pluggar så hinner jag inte med mig känns det som. Matten är helt sjukt svår, och jag förstår verkligen ingenting, vilket som sagt är väldigt frustrerande eftersom jag alltid varit en sån som förstått allt på en gång och aldrig har legat efter. Snarare legat långt före i boken. Men nu? Nej det går bara inte. Är det som Martin säger, att jag har blivit för gammal för att lära mig nya saker nu när jag passerat 20-strecket med snart två år?

Franskan går i alla fall rätt bra. Förra veckans 4 kapitel gick som en dans, och nu idag har jag avslutat det sjätte kapitlet. Lite svårare är det allt den här veckan, för nu istället för små, korta dialoger i boken så är det istället flytande texter mer eller mindre, och på cd-skivan så går talet fortare och fortare. Första kapitlet var ju nästan mesigt långsamt; "B o n j o u r    m a d e m o i s e l l e" men nu är det mer "bonjourmademoisellequelestvotrenom?" så det blir ju lite svårare, men än så länge hänger jag med! :)

På torsdag ska jag ha den första muntliga redovisningen med min lärare över telefon... det känns gruvsamt! Jag själv tycker att det låter rätt okej, för att inte säga riktigt bra ;), när jag sitter här för mig själv och läser högt. Frågan är bara vad en person som faktiskt kan franska flytande tycker om mina kunskaper? ;) We'll see on thursday!

Jag ska nog i alla fall göra närvarouppgiften och delprovet på lördag eller söndag istället (i matten alltså), för då har jag ett par dagar till på mig att försöka förstå sammanhanget med alla x, y, p, q, nollställen, symmetrilinjer och faan och hans moster :P Jag satt nämligen och läste lite, och det står ju klart och tydligt att om det passar bättre så får man göra uppgifterna + provet under helgen. Att jag inte visste det i fredags, så jag hade kunnat plugga två dagar extra! Asch asch. Så kan det gå när inte haspen är på...

Förutom att plugga har jag gjort lite annat i dag också. Jag har städat lite här, dammsugit, rengjort kaminen grundligt från allt sot, sågat en jävla massa ved, tvättat, handlat... och jag tror det var nåt mer också. Plus att jag kände mig lite hurtig och tänkte gå uppför Brandsöyåsen, för hur det nu än är så måste man ju faktiskt ut och få lite frisk luft också för att orka med att plugga hela dagen.

Så ja, glad i hågen drar jag på mig mina snygga vandringskängor och en vårjacka, packar ner en vattenflaska + proteinbar och kameran (ni ska bara veta vilken utsikt det är där uppe -helt underbart!!) och stegar ut till bilen. Funderar på hur det egentligen var man körde för att komma till Brandsöyåsen, men hur det nu var så kom jag ihåg det. Bara ett problem... infarten + den lilla parkeringen där man börjar uppstigningen på berget var inte plogad = ganska mycket snö. Jag, dum som jag är, tänker att "det är inte så farligt, det klarar ju min lilla pärla galant!" trycker gasen i botten och försöker besegra snökanten... vilket resulterar i att bilskrället fastnar där i snön, med ändan ut i vägen! Snacka om att känna sig dum. Haha.

Som tur var stannade en snäll postkvinna och knuffade loss mig, så jag kom mig därifrån till slut. Men gud så dum jag kände mig!! Hur kunde jag ens tänka tanken att min lilla röda pärla (en liten golf :P) skulle klara av att ploga sig igenom den där snön? Nej jag förstår fortfarande inte hur jag tänkte där! haha. Men ett gott skratt fick jag i alla fall, när jag insåg hur korkad jag varit :P

Och nej, det blev alltså ingen hurtig promenad idag. Kanske imorgon, men då ska jag se till att hitta mig en bättre parkering ;)

Och nu är det sängen som gäller för mig. Jag började plugga runt 8-tiden imorse och har suttit tills nu, med undantag för min lilla utflykt på ca 30 minuter, 1 timmes vedsågning och sammanlagt ca 1,5 timmes städ- och matpauser. Så lite drygt har jag alltså suttit här 11-12 timmar nånting och slitit som ett djur. Och vet ni vad det bästa är? Nu tar jag med mig franska boken + datorn till sängen, för en sista genomgång innan ögonen faller igen. Det är nog bra att lyssna på franska innan man somnar tror jag, för då fastnar det säkert i huvudet på ett eller annat sätt. Kanske att jag till och med drömmer om nån äckligt, slimig fransman a'la Olivier som var med i Big Brother -kommer ni ihåg honom?

Såhär tycker vi
Postat av: Sandra

Ja kurserna är minst sagt intensiva. Det är inte lite man ska hinna med.

Du gör det verkligen skitbra! Blir så imponerad. Hejja på.



Haha, vad hemskt att fastna sådär. Jag skulle antagligen skämts ihjäl. haha hualigen. Då jag tycker de är hemskt pinsamt att göra såna tabbar. haha.

2010-02-10 @ 09:18:00
URL: http://sandrabergvall.blogg.se/
Postat av: Mamma

Oj, vad du jobbar & sliter min älskade dotter. DU ÄR DUKTIG!!

Du skulle haft Bettan, hon hade besegrat snövallen hon :-)

Kram, vi saknar dig

2010-02-10 @ 12:10:21
Postat av: Olof

Om jag skulle lyssna på franska innan jag somnar skulle jag garanterat drömma psykotiska mardrömmar om franska lönnmördare.



Haha. xD Skoj att fasta med lilla pymen i en snödriva. :P

2010-02-10 @ 12:30:06
URL: http://dethararminblogg.blogg.se/

Så, vad var det då du ville säga?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad tycker du?

Trackback
RSS 2.0