En vandring i snålblåst och pissrusk

Hujedamig vilket väder!! Det var knappt så jag orkade hålla i paraplyet i motvind när jag gick hem igen... eller rättare sagt, det gjorde jag inte. Efter halva vägen gav jag upp, det gick banne mig inte att gå och hålla i 2 påsar + paraply -ni anar inte vilket blåst det är (och ändå är den inte så hemsk, var nog paraplyt som gjorde det hela tusen gånger värre). Blev till att fälla ihop paraplyt och dra upp huvan över huvudet istället.. som om det hjälpte. Den blåste av gång på gång, så till slut blev jag less och så fick det vara. Blöt blev jag, men hem kom jag.

Jag träffade i alla fall gruppledaren på omsorgsbostäderna, och imorgon börjar jag min introduktion! Det kommer vara en 3 dagar lång introduktion, så veckans schema blir som följer:

onsdag 8-15
torsdag 8-15
fredag 14:30-22:00

Boendet består av ca 20 lägenheter, där vissa inte har någon hjälp alls (om dom inte larmar då), och det finns lite demenser, psykiatri och "slag"patienter. Jag tänkte aldrig på att fråga riktigt vad dom menade med "slag", men jag gissar på dom som kanske fått en stroke eller liknande och är delvis/helt förlamade?
På dagarna är man 3 som jobbar, och på kvällen är man endast 1. Då tar man hand om alla "lätta" patienter själv, och sedan kommer det folk från hemtjänsten och hjälper till med dom tyngre. Det ska bli spännande att se hur dom har det, och hur man jobbar i Norge. Nog för att det antagligen inte är så stor skillnad, men ni förstår vad jag menar.

Eftersom boendet låg alldeles vid Amfi (köpcentrum) så gick jag dit efter mötet och köpte mig ett par vattentäta skor att ha nu när jag ska "ut på tur" med Ragna ikväll. Inte världens vackraste skor, men dom är fodrade, varma och vattentäta -och enligt försäljaren perfekta när man ska ut på tur!
Hittade även ett par jättesöta skor på rea som jag bara inte kunde låta bli. Ca 60-65 sek, och så underbara! Undrar just när jag ska inviga dom?

När jag kom tillbaka så tog jag med mig posten in.. och gjorde en fasansfull upptäckt! Brevlådan läcker som ett såll, och brevet från skatteverket (med mitt norska personnummer) var alldeles dyngsurt!! PANIK!!! Sprang in på 3 sekunder och bad till nån högre makt att brevet inte skulle vara allt för förstört. Men nejdå, det var inte alldeles förstört. Väldigt blött, och det blev sönderrivet när jag försökte ta ut det ur kuvertet... men det går att läsa vad som står, och personnumret syns. Tack gode gud för det!

Nu har jag ett projekt då i alla fall -fixa en vattentät brevlåda. För så där kan man ju inte ha det, när man har 280 regndagar om året....


Såhär tycker vi
Postat av: Sandra

Hur har de gått med första intro dagen? =)

2009-09-09 @ 20:08:56
URL: http://sandrabergvall.blogg.se/

Så, vad var det då du ville säga?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad tycker du?

Trackback
RSS 2.0