Sjuklig fetma, blame yourself!

Okej, jag har precis sett på Outsiders. Ikväll handlade det om Sveriges fetaste man. Jag vet inte riktigt vad ni tycker, men själv tycker jag att människor som är så feta baske mig får skylla sig själv! Innan man börjar närma sig 300 strecket tycker jag att man borde börja tänka till, för erkänn -det finns knappast någon idag som INTE är medveten om vilka risker fetma innebär. När man då tar det aktiva valet (ja, för det är faktiskt ett val man har) att fortsätta sin (tydligtvis) väldigt osunda livsstil och tynga ner kroppen till hela 340 kg -ja men för i helvete, skyll dig själv!

Skyll inte på sjukvården -det var inte dom som tog dig dit. Skyll inte på dina vänner -det är inte dom som tvingar dig att äta tårta, kakor och pizza. TA TAG I DIG SJÄLV! För i helvete.

Jag blev så förbannad när jag såg den där dokumentären. Mannen i fråga fick åka till ett behandlingshem i Danmark för att få hjälp med sin vikt. Han åker dit, är peppad (fast egentligen såg man och hörde man det på han redan innan han åkte dit, att han inte var minsta lilla motiverad och ready to go) och kör hårt i några veckor. Han går ner i vikt, följer kostplanen, tränar ett par gånger om dagen med sin tränare. Han får som delmål att kunna gå hela vägen till matsalen utan paus. När hans knä sedan börjar krångla och han blir sängliggande ett tag, ja, då säger han tack & hej och åker hem. Fast att han gått ner över 30 kg där på bara 7 veckor! För då har dom pressat han för hårt, det är synd om han och han ska minsann klara sig själv -utan minsta övertygelse i rösten.

Han kommer hem, klarar sig i ett par veckor, faller tillbaka i gamla vanor, går upp i vikt. Men det är sjukvårdens fel, för att dom inte hjälper han annat än att erbjuda honom att utföra en gastric by-pass. Som sagt, jag blir FÖRBANNAD! Han var på ett behandlingshem, fick superbra hjälp, gick ner i vikt. En motgång -sayonara!- och sen är det resten av världens fel att han går upp i vikt igen.

Nej, jag blir förbannad. När man inte ens försöker, då får man fan i mig skylla sig själv att man får spendera livet liggandes i en säng, pissandes i en flaska och med döden hack i häl.

Såhär tycker vi
Postat av: sanna

håller inte med dig helt. Fetma kan vara en sjukdom man inte kan rå för. Jag har en kusin, hon är fet, riktigt stor, hon har vart så hela livet och kmr alltid att vara så, hon kmr säkerligen bli ännu större än vad hon är idag. Hon har en sjukdom, hon har fel på sin matsmältning och har haft sen sin födsel. Hon och många andra lever med denna sjukdom. Så nu vet du lite mer :)

2010-10-03 @ 22:08:59
URL: http://sannaanitaelionora.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ja håller med också. visserligen som ovanstående kan man ha en sjukdom. men då får man jobba lite hårdare än andra då. avstå pizza, snabbmat osv. Träna mera. För det är oftast det som är vardagsmaten.



Ja menar, man kan bara inte skylla på att "jag har fetma och är sjuk".

Tänk alla andra sjukdomar som rubbar saker i kroppen. Tex diabetes, som gör att man oftast går upp i vikt. Ja men då får man försöka tänka på vad man äter, eftersom även det kan leda till döden om man inte är försiktig. Kanske snabbare än fetman men ändock.



Man måste försöka själv, det är ju ens eget liv det handlar om. Ingen annans.

2010-10-04 @ 08:37:24
URL: http://sandrabergvall.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ah okej, har han avmaskats? Så det inte är något sådant som spökar.

annars kanske det lugnar ner sig. Om han har mat och vatten. Om inte annat så kanske det blir bättre, som du säger, när ni kastrerat honom.



Ja det är både och de där :) Haha, roligt när det händer saker, men kanske lite jobbigt också när man inte riktigt hinner med sig. ^^

2010-10-04 @ 08:40:15
URL: http://sandrabergvall.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jamen precis. Håller med dig.



Haha do it! Det är så syndigt gott så ojoj :D

2010-10-04 @ 16:40:50
URL: http://sandrabergvall.blogg.se/
Postat av: Eva

Ja jag håller med dej...jag såg åxå dte programmet. Jag såg att man kunde tjatta med han efteråt så jag hoppas han fick höra ett och annat då...jag var nästan lite sugen själv att prata med han.

Själv kör jag med stående ovationer för Gastic Bypass...underbart =))

Kram

2010-10-04 @ 19:44:03
Postat av: martina

om man har en sjukdom så tycker jag man får anpassa sig till den, avstå från saker och röra på sig precis som med diabetes, man blir inte supertjock om man sköter sig, alltså får alla tjocka skylla sig själva. nu får ni blir sura om ni vill, men så tycker jag. och alla måste ju få kommentera;)

2010-10-05 @ 11:26:27
Postat av: sanna

jag kan återigen bara utgå från min kusin. Hon äter aldrig söta lr feta saker, Hon spelar fotboll och sportar minst 2 ggr i veckan. Hon kan inte göra nåt åt sin kropp. Därimot hålla sin vikt på ett någorlunda sätt går bra. Men hon kmr aldrig kunna bli "normal" i kroppen. Även om hon skulle leva på vatten. Jag tkr så synd om henne! folk har så mkt förutfattade meningar. Och det är så många som vräker ur sig så dumma saker! Tex att hon får skylla sig sj. Hon har inte valt den här sjukdommen Jag kmr inte ihåg just nu vad den heter, men jag ska ta reda på det, så kan ni som tkr att det är "deras eget fel" få läsa och få lite mer kött på benen om just denna sak iaf :) Jag tkr oxå till viss del för vissa personer att dom kanske borde tänka på vad dom stoppar i sig. men det gäller inte alla.

2010-10-05 @ 22:48:29
URL: http://sannaanitaelionora.blogg.se/

Så, vad var det då du ville säga?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad tycker du?

Trackback
RSS 2.0