Lax & morots-jox

Idag var jag lite kreativ när det kom till att göra middag, och det vart så himla gott med min lilla morot/äpple/lök-röra att jag bara måste dela med mig!

Laxen: Marinera laxen med s.k. "scrub" (har för mig det heter så på kockspråk :P), dvs. kryddor som du gnider in själva laxbitarna med. Jag använde örtsalt, afrikansk overflade (finns att köpa på Ö&B), paprikapulver och lite peppar. Toppa med lite Sweet'n'Sour sås. Låt stå nån timme innan tillagning. (min stod i ca 4 timmar och blev helt perfekt)

Röran: Ta ca 2,5 dl turkisk yoghurt i en skål. Finhacka 1 äpple och ½ gul lök. Riv en stor morot. Blanda ner i yoghurten och tillsätt salt och peppar efter smak.


Börja koka potatisen. Slå in laxen i ett foliepaket som du har smort in med smör i botten av paketet (annars bränns det lätt). Lägg på laxen och lägg ett par smörklickar ovanpå så det inte blir torrt. Lägg paketet/paketen i en ugnsform och sätt in i ugnen på ca 175*c.

Och voíla! Ungefär samtidigt som potatisen är färdigkokt så är även laxen helt perfekt tillagad, och ni har en riktig festmåltid som väntar på er! :)  Slänger in en bild, och jag lovar, det är godare än det ser ut på bilden! ;P




Såhär tycker vi

Så, vad var det då du ville säga?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad tycker du?

Trackback
RSS 2.0