Att älska någon

Jag har funderat idag, på livet och kärleken, och det är en sak jag inte förstår. Hur kan man älska en viss person idag, göra slut i morgon och om två veckor älska en helt ny person?

Är inte kärleken mer än så, är det bara tre ord som ingen egentligen vet betydelsen av längre? I mitt liv har jag bara sagt jag älskar dig till två personer; Celia och Anders. För mig är det något STORT. Man kan tycka om någon -väldigt, väldigt mycket, men det är två helt olika saker att älska och tycka om.

Så, hur kommer det sig att vissa slänger ur sig det här till höger och vänster hela tiden? Är det bara jag som är knäpp som inte gör det? Är det kanske så man ska göra, att så fort man börjar tycka om någon så ska man av plikt säga de magiska orden (som enligt mig tappar all sin betydelse om man inte säger det med riktig känsla bakom)?

Jag tror faktiskt inte att man kan älska någon bara för att man har pratat
via msn och telefondagligen i 2 månader. Inte heller för att man har träffats 1 gång
och tänker på varandra dygnet runt.
Jag tror verkligen inte det -rätta mig om jag har fel!


Och nej, jag har inte sagt till Martin att jag älskar honom. Jag tycker om honom, nästan alldeles för mycket. Men steget från att tycka om till att älska är stort. Kanske är det dags för mig att säga det till honom, vi har ju trots allt träffats i 6 månader nu. Eller vad säger ni? Ska man säga det av press, för att det är "så det ska vara", eller ska man säga det för att man faktiskt vill göra det, och för att man faktiskt älskar denne någon?



Såhär tycker vi
Postat av: Marie

Du känner själv när det är "dax" att säga "jag älskar dig." Det är ingenting man ska stressa fram, du känner när det känns rätt =)

2009-03-20 @ 15:13:25
URL: http://varlensbasta.blogg.se/
Postat av: Denise

Jag tycker också dessa ord missbrukas. Många vet nog inte vad dessa betyder..

2009-03-20 @ 20:54:39
URL: http://dandersson.blogg.se/
Postat av: Veronica

Kände mig träffad av det här inlägget

2009-03-21 @ 14:16:10
URL: http://kaspersmamma.blogg.se/
Postat av: Mamma

Man ska säga det när det känns rätt, när den känslan verkligen finns & man vågar & kan stå för att man säger : "Jag älskar dig" till någon. Det är så lätt att det blir fel annars & jag tycker som du att det missbrukas (& vet det åxå av erfarenhet)

Kram

2009-03-21 @ 15:45:49
Postat av: Mia

det är inget man bara ska säga, utan man ska mena de.. Men vad skillnaden går, det vet jag själv inte.. När är man kär, förälskad osv? det är för mig en gåta..

2009-03-24 @ 16:38:54
URL: http://marialinden.blogg.se/

Så, vad var det då du ville säga?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad tycker du?

Trackback
RSS 2.0