Underbara etik!

Då är klockan 10:11 och jag har precis lämnat Celia på dagis. Idag kommer dagen att bestå av plugg, plugg och mera plugg. Hoppas på att i alla fall få till en början på mitt etik-arbete om aktiv dödshjälp, och huruvida det är etiskt rätt eller fel. Satt och spånade lite igår och fick fram några för- och emot-argument att diskutera:

FÖR:

* Avslutar lidande
* Djur vs. människor -har vi inte samma värde och rättigheter?

EMOT:

*En form utav mord
* Sjukvården ska rädda, ej ta, liv
* Palliativ vård, "ej ont"

FRÅGESTÄLLNINGAR:

* Hur avgör man vem som bör få aktiv dödshjälp? Var ska gränsen gå?


Vad har ni för åsikter om aktiv dödshjälp? Min åsikt är att aktiv dödshjälp bör vara tillåtet, inom vissa gränser förstås. Man ska inte bara kunna vandra in på ett sjukhus och säga "jag vill inte leva längre", och sen få en injektion samma dag.
Jag drar ganska mycket paralleller till djuren, och om dom är skadade eller sjuka så tar vi ju ner dom för att dom ska slippa lida. Har inte vi samma rättigheter? Vad är det som gör det rätt att "mörda" en hund som lider, och inte en människa?

Jag själv skulle i alla fall inte vilja leva, plågas och lida i veckor, månader eller år om jag är riktigt dålig och det inte finns någon chans till förbättring. Skulle du?

Såhär tycker vi
Postat av: Nette

tycker att om man har legat en lång tid och inte blivit bättre och det ser inte ut att kunna bli det heller, då ska denne, eller dess familj kunna välja att låta personen i fråga få gå vidare till nästa liv, än att ligga i en säng och kanske plågas till döds. det är ju olagligt att plåga djur, varför ska det vara ok att plåga mäniskor ?:O

2008-09-20 @ 07:23:00
URL: http://lijese.blogg.se/

Så, vad var det då du ville säga?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad tycker du?

Trackback
RSS 2.0