"Goooood morning, Backman-family!"

Ja, tänk om man kunde vakna upp en dag av att Ty Pennington står utanför och vrålar att han ska göra om lägenheten? Det skulle ju inte vara helt fel! Eller att han ska komma och bygga ett hus åt mig, det vore också helt okej. Faktiskt så vore det nog mer än okej!


Imorse när jag vaknade så hade jag fått 19 (!) mms -haha, är det normalt? ;D


Gick och la mig runt 2-tiden i natt, var pigg som en nötkärna eftersom jag sov så länge igår. Satt här vid datorn och klickade runt, pluggade lite, fikade... men sen tänkte jag vafan, jag måste ju sova, och jag somnade nog som en klubbad säl tror jag. Vaknade första gången vid 7:30 och var tvärpigg, men tvingade mig själv att somna om (efter att ha försökt öppna alla 19 mms, vilket inte gick nå vidare bra) och sen har jag småslumrat fram till 10:00 när posten ramlade in genom dörren. Ett brev från försäkringskassan (som jag ju redan fått tidigare, men hey, en extra bekräftelse är väl bra antar jag?) och så tv-avgiften. 508 jävla kronor ska dom ha, det är ju helt sjukt! Men det är ju inte värt att ljuga och säga att man inte har nån tv (för det första, vem har INTE en tv idag?), för med min otur kommer dom ju och knackar på dörren och ska kontrollera att det verkligen är så. Inte värt att chansa, med andra ord.

Idag blir det hårdpluggning. Provet är på onsdag och det känns inte som att jag lärt mig ett jota än, men det sitter säkert nånstans i bakhuvudet, för jag har ju läst det där i över 2 veckor nu, dagligen, så nåt borde ju ha fastnat.

Symptom på akut buk: förstoppning, diarée, illamående, kräkningar. Alltid utföra L-ABC. Akut buk är t.ex. appendicit, ileus, ulcus ventriculis, pankreatit och nåt som jag inte kommer ihåg just nu.

Hypoglykemi: lågt blodsocker, under 3mmol (normalt för diabetiker 5-7mmol). Beror på att man tagit för mycket insulin. Symptom är t.ex. trötthet, yrsel, törst. En diabetiker som får insulinkänning bör man genast ge något att äta, t.ex. smörgås och söt saft, för att snabbt få upp blodsockret igen.

Hyperglykemi: högt blodsocker. Värden över 7mmol. Beror på att man tagit för lite insulin. Symptomen är ungefär desamma som vid hypoglykemi. Man ger snabbverkande insulin, oftast i.v., för att  undvika diabeteskoma.

Om man är med när någon får insulinkänning bör man alltid behandla denne som att han drabbats av hypoglykemi, och ge honom något som höjer blodsockret igen (alltså inget insulin, om man inte vet med säkerhet att han tagit för lite idag). Det är farligare med lågt- än med högt blodsocker.

Japp, that's it. Det var det som fanns i mitt huvud. Bör nog plugga lite mer då kanske, även fast hon sagt att provet inte är så stort.. Men hellre vara på den säkra sidan. Sen på praktiken vet man ju aldrig vad man får vara med om, så det kan ju vara bra att veta lite i alla fall! Och just ja, that reminds me.. Jag måste ju läsa på om alla hjärtsjukdomar också innan jag ska ut på APUn. Ska man vara på hjärtavdelningen så kan det ju kanske vara bra om man vet lite grundläggande om hjärtstillestånd, hjärtflimmer etc.

Usch, vad jag är less på att plugga!

Såhär tycker vi
Postat av: Nette

men herregud, hur kan du komma ihåg alla dessa ord o grejer? :P fattar inte nånting ja =P känns som att ja inte ska läsa samma som dig=P

2008-09-22 @ 12:04:28
URL: http://lijese.blogg.se/
Postat av: sandra

oj, 6 år de va inte dåligt minsann.. haha jaha, men vad skönt att ni inte bor för långt bort ifrån varann då. =) jösses, att du kommer ihåg allt.. haha =) är impad.. s kram

2008-09-22 @ 12:12:50
URL: http://www.nogg.se/lyckligmamma86
Postat av: sandra

förresten.. 19 mms?!!!! oh lord!! =) de va inte dåligt minsann..

2008-09-22 @ 12:16:14
URL: http://www.nogg.se/lyckligmamma86
Postat av: Marie

Ja jag kan bara tänka mig känslan när man får upp bebisen.. När man får se hon eller han för första gången.. Längtar verkligen! =)

2008-09-22 @ 18:28:28
URL: http://varlensbasta.blogg.se/

Så, vad var det då du ville säga?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad tycker du?

Trackback
RSS 2.0