Kött, pärer å röra -vad ska jag kalla det?

Idag kände jag mig väldigt ambitiös när det kom till matlagningen så jag fick för mig att jag skulle göra nån riktigt god mat till mig och Celia. Slutade med att jag tog fram ett par kotletter och sprang över på Ica för att handla det som saknades.  Ett par timmar senare när det börjar närma sig middagsdags så ställer jag mig och börjar skära lök, grönsaker, äpplen etc. som behövdes till maten. Och skär mig. Ajajaj. Rusar iväg på toaletten för det blödde verkligen jättemycket (och jag HATAR blod.. ibland funderar jag verkligen på varför jag utbildar mig till uska -jag som mår illa av åsynen av blod...) och sätter på kallvatten. Står där länge och väl med ett bultande finger som blir kallare och kallare, när jag inser att jag kanske ska sätta på ett plåster och hålla handen högt ett tag. Sagt och gjort. Plåstrar om mig så gott det går, med blodet droppande ner i handfatet.
Återvänder således till min matlagning och håller handen över huvudet samtidigt som det bultar och har sig som fasiken. Celia blir gnälligare och gnälligare, men jag kan inte lyfta upp henne eller nåt, för så fort jag sänker ner armen känns det som att blodet ska spruta ur fingret (ja, jag är seriös). Bestämmer mig för att ringa till Anders och se om han kommit hem än, vilket han inte gjort. Ringer istället till mamma -som fortfarande är en skogsmulle och plockar lingon med Per och a'momma. När jag står och pratar så vänder jag ryggen till spisen i två sekunder och vips! där var Celias lilla finger upp på stekpannan, så hon brände sig såklart. Säger till mamma att jag inte kan prata längre och slänger på luren. Lyfter upp Celia och håller henne på vänstra armen (samma som jag skärt mig på) och försöker samtidigt hålla armen rakt uppåt för att det inte ska blöda så mycket, och försöker skölja hennes lilla finger i kallvatten. Hon lugnar sig i alla fall till slut, vart knappt ett litet märke ens, men ack så hon grät. Och mammahjärtat grät också!

Sen ringer det helt plötsligt på dörren, och där står Eva och Kent. Jahapp, då hade mamma ringt efter dom så att dom skulle åka och plåstra om mig och kolla till oss :P haha. Fick fingret omplåstrat av Kent som hade med sig lite av varje, så nu är mitt vänstra pekfinger riktigt stort och klumpigt pga. kompressen. Fingret känns i alla fall bättre nu, bultar inte så jättemycket, men jag kan inte använda fingret för då sticker det till som satan.

Jag är verkligen klantarsel numero uno!

I alla fall så vart min mat väldigt god, och jag tänkte dela med mig utav mitt "recept".

* Kött av något slag (jag använde kotletter)
* Potatis
* 1 gul lök
* 1 röd lök
* 2 äpplen
* 3-4 vitlöksklyftor
* 5 dl turkisk yoghurt
* Salt & peppar
* Kryddor efter smak


Yoghurt-röran:

Hacka äpplena och rödlöken i små bitar, blanda i yoghurten och tillsätt lite salt och peppar.


Köttet:

Stek långsamt, krydda efter smak (jag använde mig av salt, peppar, paprikapulver och kött&grill krydda)
Grovhacka löken och vitlöken och stek tillsammans med köttet.

Koka potatisen ska ni självklart göra också ;)


Jag skulle tro att röran räcker till ca 4 personer, men är inte riktigt säker, så det får ni se med ögonmått eller nåt :)
Servera med grönsaker av nå slag. Jag nöjde mig med paprika, och Celia åt paprika och tomat till.



Såhär tycker vi
Postat av: Marie

Nehe, men det kommer nog ska du se.. Hostan brukar ju komma när man lägger sig ner.



Vilken himla turbulent eftermiddag ni verkar ha haft du och Celia, tur ni överlevde med alla fingrar kvar och hyffsat oskadade. Otäckt att skära sig i fingret, det blöder ju som bara den. Tur att inte Celia brände sig så himla mycket, det gör ju göör ont..

2008-08-31 @ 20:43:23
URL: http://varlensbasta.blogg.se/
Postat av: Mia

Tack kära du =)

2008-08-31 @ 20:53:12
URL: http://marialinden.blogg.se/
Postat av: Marie

Haha.. Nyhetsmorgon är så himla mysigt att slöa till. Perfekt att kolla på när man äter frukost eller så.. Drack alltid kaffe till det på morgonen förut men nu dricker jag inte kaffe längre så nu slöar jag bara till det =D

2008-08-31 @ 20:59:29
URL: http://varlensbasta.blogg.se/
Postat av: Marie

Haha ja du ser där, alla är vi olika!! Min sambo vill bara kolla middagstipset, och det är typ kvart i tio eller någonting.. Precis då jag brukar vilja titta på någonting annat. Haha.. Aja, så kan det vara =)

2008-08-31 @ 21:07:51
URL: http://varlensbasta.blogg.se/

Så, vad var det då du ville säga?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad tycker du?

Trackback
RSS 2.0